PäPan piirileiri Kimaran värikäs ja leikkisä ilme on tullut monelle tutuksi viime kuukausien aikana, kun piirileiri lähestyy kovaa vauhtia. Visuaalinen ilme on brändityön näkyvimpiä puolia, mutta brändi pitää sisällään myös paljon muuta. Kimaran brändipäälliköt Henri “Henu” Strandman, 28, Toimen Pojista ja PäPan suora jäsen Milla Suoreijus, 26, kertovat, mitä brändityöskentely pitää sisällään ja millaista Kimaran tekeminen on vapaaehtoisen silmin.
Eri polkuja samaan määränpäähän
Henri ja Milla johtavat Kimaran brändityötä yhdessä, mutta ovat päätyneet pesteihinsä hyvin eri reittejä. Henrille partio ja brändityöskentely on tuttua pitkältä ja ajalta. Hän on muun muassa tehnyt edellisen PäPan piirileirin, Kliffan, grafiikkaa ja sen jälkeen tehnyt vastaavaa monessa pienemmässä tapahtumassa.
Kimaralla brändityöskentelyssä ei ajatella vain logoa vaan brändikokonaisuutta, joka sisältää monipuolisen visuaalisen ilmeen ja äänensävyllisiä ja muita sisällöllisiä ohjeistuksia, jotka on tehty yhdessä tapahtuman johdon kanssa. Tällasita työskentelyä Henri on alkanut tekemään partiossa ensin opinnäytetyössään 2019 Käännekohta sm-pt-kisojen brändikokonaisuudessa ja sen jälkeen Johtajatulilla 2021 ja 2023.
“Halusin tuoda näistä kerätyt opit Kimaralle, ja sen takia hakeuduin johtamaan brändityötä jo 2023 alussa”, Henri kertoo.
Milla taas päätyi Kimaralle vapaehtoiseksi enemmän ex tempore -tyylillä. Hän oli noin vuosi sitten muuttamassa pääkaupunkiseudulle ja halusi aloittaa samalla jonkun uuden harrastuksen. Hän selasi sattumalta partion nettisivuja ja huomasi avoimen pestin Kimaran bränditiimiin.
“Lähetin heti pestihakemuksen ja aloitin projektissa brändimestarina. Viime kesänä siirryin brändimestarin pestistä brändipäälliköksi Henun toiseksi apukädeksi. Tähän mennessä tekeminen on ollut yllättävän hauskaa! Tykkään erityisesti siitä, että koko Kimaran tiimi tekee leiriä tosissaan, mutta ei totisesti”, Milla kuvailee.
Projektipestin hyvät puolet ja haasteet
Pitkään ja suureen projektiin paljon hyvää, mutta myös omia haasteita. Henri kuvailee parhaaksi isossa leiripestissä sen, että viestinnällä on oikeasti väliä.
“Pienemmässä projektissa visuaalisilla panostuksilla on vain vähän merkitystä, kun vähäiset resurssit tulee käyttää välttämättömämpiin asioihin. Tämän kokoisessa suurtapahtumassa viestinnällä ja markkinoinnilla on iso merkitys tapahtuman onnistumisen kannalta, ja tapahtumalla on riittävästi resursseja hyödyntää visuaalisuutta monipuolisesti”, hän pohtii.
Haasteet liittyvät myös siihen, että projekti on suuri.
“Jäljen pitää olla laadukasta tai muuten leirille osallistumista pohtiva alkaa miettiä, että tehdäänkö tätä nyt ollenkaan tosissaan. Meillä on mahdollisuus antaa leiristä todellisuutta ammattimaisempi kuva, mutta huonosti tehtynä voimme myös antaa leiristä halvan tai luotaantyöntävän mielikuvan. Osallistujahan näkee todellisuuden vasta leirillä, kaikki on sitä ennen vain viestintää ja mielikuvia”, Henri summaa.
Myös Milla näkee vahvuutena sen, että isossa projektissa voidaan tehdä isommilla resursseilla ja Kimara saa ansaitsemansa näkyvyyden.
“Parasta ison projektin tekemisessä on osa-alueiden välinen yhteistyö ja että meillä tekijöillä on selkeä oma vastuualue”, hän lisää.
“Haastavinta on hahmottaa leirikokonaisuus, sillä en ole aikaisemmin ollut mukana partioleireillä”, Milla jatkaa.
Tämän kokoisessa suurtapahtumassa viestinnällä ja markkinoinnilla on iso merkitys tapahtuman onnistumisen kannalta, ja tapahtumalla on riittävästi resursseja hyödyntää visuaalisuutta monipuolisesti.
Henri Strandman
Pestissä oppii uutta
Kimaran pesti on Millalle ensimmäinen partiopesti, ja hän kertookin oppineensa pestissä paljon kaikkea. Tärkeimmät opit ovat liittyneet johtamisen taitoihin, joita Milla kokee opettelevansa edelleen.
“Projektin ohella tutuksi on tullut myös kasa partiotermejä ja -käytäntöjä. Ennen Kimaraa en ymmärtänyt, miten iso rooli viestinnällä on partiotoiminnassa”, Milla kuvailee.
Henri kokee suurimpien oppien liittyneen asiakaspalveluasenteeseen muita leirintekijöitä kohtaan.
“Meidän pitää osata ohjeistaa ja olla ennakoivia ehdottamaan muille tekijöille, mitä kaikkea me voimme brändissä tehdä heidän työtään helpottamaan tai parantamaan. Ei riitä, että pelkästään passiivisesti odottaa, että muut osa-alueet tekevät brändiehdotuksia meidän puolestamme”, hän summaa.
Molemmat ovat suunnanneet katseensa jo pian koittavaan h-hetkeen ja leirin alkuun. Henri odottaa Kimaralta eniten kesän lämpöä. Millalle leiriarki on uusi kokemus.
“En oikeastaan tiedä mitä odottaa leiriltä etukäteen, sillä en ole ikinä ollut partioleirillä. Suhtaudun tapahtumaan avoimin mielin ja innolla, niin kuin koko Kimaran projektiin!” Milla kertoo hymyillen.
Tiesitkö, että…
- Kimara on kahdeksas Pääkaupunkiseudun Partiolaisten järjestämä piirileiri.
- Kimaralle on ilmoittautunut 5500 osallistujaa.
- Kimaraa tekee noin 500 vapaaehtoista.
Juttu on osa Pääkaupunkiseudun Partiolaisten vuosikirjaa 2023.