Tälle sivulle on koottu yleisiä huomioita kiittämiseen ja johtajahuoltoon liittyen.
Mitä huomioida kiittäessä ja johtajahuoltoa järjestäessä?
Johtajahuolto on johtajia varten. Hyvä vinkki on siis vaikka alkuun kysyä itse kohderyhmältä, mitä he haluaisivat tehdä. Johtajahuollosta vastaa usein johtokolmikko ja se voi lippukunnan tavoista riippuen olla joko pestijohtajan tai jonkun muun vastuualuetta. Apukäsiksi johtajakivaan voi kuitenkin kysyä vaikka vanhoja lippukunnan johtajia tai kannatusyhdistyksen väkeä. Tärkeintä on se, että yhteistä kivaa järjestetään säännöllisesti!
Johtajahuoltoa voi järjestää mielensä mukaan niin usein, kun haluaa. Ihannetilanteessa kuitenkin johtajisto saisi kiitoksen aina ainakin kevät– ja syyskauden päätteeksi. Moni lippukunta järjestää johtajahuoltoa myös vuosikokouksien yhteydessä. Kahden tärkeän asian yhdistäminen motivoi johtajia osallistumaan ja mikäs sen parempaa, kuin hoitaa yhdistyksen asiat saunaillan yhteydessä tai kiipeilypuiston kahviossa! Kerro kuitenkin rehellisesti siitä, että onko odotettavissa vain rento johtajahuoltospektaakkeli, vai onko samaan yhdistetty esimerkiksi kämppätalkoot.
Johtajahuollossa tärkeintä on yhdessä tekeminen, yhteishengen vahvistaminen ja se, että jokainen johtaja kokee itsensä tervetulleeksi toimintaan. Ottakaa huomioon toimintaa suunnitellessanne, että se sopii juuri teidän johtajistollenne ja toimintaan on jokaisen halukkaan helppo tulla ja mukava osallistua iästä, sukupuolesta, terveydentilasta tai taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Myös kiittämiseen pätee samat asiat – valitkaa kiitettävälle oikeanlainen kiittämisen tapa, jotta kiitos tuntuu merkitykselliseltä juuri kiitoksen kohteena olijalle.
Miten viestiä kiittämisestä ja johtajahuollosta?
Miten kiittämisestä ja johtajahuollosta kannattaisi viestiä niin sisäisesti kuin ulkoisesti? Jotta johtajahuoltoon saadaan porukkaa paikalle, kannattaa johtajahuoltotapahtumasta viestiä ennen kaikkea ajoissa! Mitä aiemmin esimerkiksi päivämäärä on mahdollisten osallistujien tiedossa, sitä varmemmin saat myös porukkaa paikalle.
Kiittämisestä ja johtajahuollosta myös lippukunnan ulkopuolelle viestimisestä kannattaa pitää huolta! Kiitämisestä kannattaa tehdä näkyvää ja julkista, koska kiitoksen kuuluukin kuulua ja raikua. Kiitoksen ja hyvän meiningin näkyminen tuottaa myös positiivisia lieveilmiöitä, kiittämisestä lähtee liikkeelle hyvä pyörä rullaamaan ja hyvän meiningin ulos(kin) päin näkyminen saattaa tuoda esimerkiksi lisää jäseniä toimintaan! Jos ei muuta, niin ainakin sisäisesti tunnelma on hyvä, ja lippukunnan vapaaehtoiset voivat lippukunnassa hyvin, ja tämä kantaa pitkälle.
Mistä aloittaa, jos pää lyö tyhjää?
Johtajahuollon ABC – mitä missä milloin ja mistä ihmeestä aloittaa? Johtajahuollon suunnittelussa kannattaa kiinnittää ensimmäiseksi huomiota siihen, mitä, missä ja milloin tehdään. Johtajistolta kannattaa kysyä toiveita johtajahuollon sisältöön ja ajankohtaan, sekä tapahtumapaikkaan. Johtajahuolto luultavasti on hyvin erilainen esimerkiksi leirin ohessa kuin omana iltanaan järjestettynä.
Mistä alkuun? Johtajahuoltoa voi lähteä suunnittelemaan esimerkiksi näin:
- Päätä päivämäärä (tai ehkä tätä ennen jopa kysy milloin porukalle sopisi)
- Ilmoita johtajistolle johtajahuollon ajankohta
- Selvitä budjetti johtajahuollolle
- Pohdi aikataulu (voiko tulla ja mennä oman aikataulun kanssa vai onko lukkoon lyöty yhteinen aloitus)
- Päätä johtajahuoltoaktiviteetti, tai järjestä äänestys siitä mitä tehdään!
- Luo johtajahuollolle tapahtuma Kuksaan ja kerro siitä kavereille
- Muistuta johtajahuollosta ja sen ajankohtaista
- Pidä kivaa ja kiitä kavereita illasta!
- Kertokaa muillekin mitä huippua teitte yhdessä, tehkää esimerkiksi somepostaus!