Yleinen

Partiossa jokainen kantaa vastuuta – nuoret adventtikalentereiden tehomyyjät ovat varainhankinnan kantavia voimia 

Adventtikalenterimyynti on partion tärkein varainhankintakampanja. Vuoden 2023 kalenterimyynnillä kerättiin valtakunnallisesti yli 3 miljoonaa euroa partiotoiminnan tueksi. Pääkaupunkiseudulla kalentereita myytiin lähes 80 000, ja partiotoiminnan tueksi kertyi noin 800 000 euroa. Lapset ja nuoret myyvät vuodesta toiseen huimaavia määriä kalentereita. Partiolippukunta Kauka-Kuuttien tehomyyjät Oliver Liubarsky, 8, ja Ayra Õiglane, 11, kertovat, miksi kalentereiden myyminen kannattaa. 

Adventtikalenterimyynnin tuotoilla rahoitetaan merkittävältä osin partiotoimintaa. Suurimman osuuden myynnin tuloista saavat paikalliset partiojärjestöt eli lippukunnat. Kalenterimyynnin avulla esimerkiksi järjestetään retkiä ja leirejä, hankitaan telttoja ja muita yhteisiä varusteita ja kunnostetaan kokoontumistiloja eli koloja. Kalenterimyynti auttaa pitämään partion harrastamisen kuluja matalina.  

Kalenteri myynti on hauskaa puuhaa

Kalenterimyynti onkin koko suomalaiseen partioliikkeen yhteinen ponnistus, jossa jokainen myyty kalenteri kasvattaa yhteistä pottia. Myyntitaktiikan valinta määrittää paljon sitä, kuinka paljon kalentereita myydään. Vaikka monen tuotteen myynti siirtyy kokonaan verkkoon, myydään partiolaisten adventtikalentereita eniten edelleen kasvokkain kohdatessa. Aiheen asiantuntijat eli kalenterimyyjät Oliver ja Ayra kertovat ovelta ovelle myynnin olevan paras tapa myydä kalentereita. 

– Lähdin heti myymään, kun sai ja kävin joka ilta myymässä talosta taloon, kunnes sain 50 kalenteria myytyä. Siinä meni 5 päivää, Oliver kertoo myyntirykäyksestään. 

– Kävin kiertämässä ovelta ovelle. Valitsin hyvät alueet, kävin monena päivänä myymässä ja minulle voi maksaa käteisellä ja MobilePaylla, Ayra summaa myyntitaktiikkaansa. 

Toisen vuoden sudenpentu Oliver aloitti partion vuonna 2022 ja myi heti ensimmäisellä kerrallaan ja ensimmäisellä myyntiviikollaan 50 adventtikalenteria. Hän toisti saman tempun myös vuonna 2023 ja näin ollen hän on nyt myynyt kalentereita yhteensä 100, mikä oli hänen tavoitteensa. Oliver kertoo motivaatiokseen kalentereiden myymiseen sen, että myyminen on hauskaa. Hän on nyt ansainnut jo kahdesti hopeisen tonttumerkin, jonka saa myytyään kyseisenä vuonna kalentereita 50 tai enemmän. 

– Oliver on aina läsnä myös lippukunnan yhteisessä myyntitapahtumassa siitä huolimatta, että tapahtuman myynnit eivät mene yksilömyynnin tuloksiin, Kauka-Kuuttien vuoden 2023 adventtikalenterikampanjapäällikkö Vaike Õiglane kehuu. 

Oliver lähdössä myymään kalentereita 15.10.2023, eli ensimmäisenä mahdollisena myyntipäivänä. Kuva: Eeva Lenkkeri-Liubarsky.

Lähdin heti myymään, kun sai ja kävin joka ilta myymässä talosta taloon, kunnes sain 50 kalenteria myytyä. Siinä meni 5 päivää.

Oliver Liubarsky, 8 vuotta

Tonttumerkit motivoivat myymään

Tarpoja Ayra on myynyt kalentereita jo kuutena vuonna. Kaiken kaikkiaan hän on myynyt yli 300 kalenteria. Tähän mennessä Ayra on ansainnut 3 hopeista tonttumerkkiä ja yhden kultaisen tonttumerkin. Hän oli lippukuntansa ensimmäinen myyjä, joka on ansainnut kultaisen tonttumerkin, jonka saa myytyään kyseisenä vuonna kalentereita 100 tai enemmän. Ayraa myyntiin motivoivatkin erityisesti tonttumerkit. 

Ayra myymään lähdössä. Kuva: Vaike Õiglane.

– Hänen innostuksensa partiota kohtaan on hänen omansa ja kalenteripäällikkö ei pakota häntä mihinkään (yhteisestä nimestä huolimatta), Vaike nauraa. 

Kipinä myydä paljon kalentereita syttyi siitä, kun Ayra ensimmäisen vuoden sudenpentuna ansaitsi tonttumerkin, jonka saa myytyään kyseisenä vuonna kalentereita 12 tai enemmän. Ayra päätti silloin, että hänen pitää saada myös hopeinen ja kultainen tonttumerkki.  

– Toissa vuoden joulujuhlaa varten hänen oma seikkailijajoukkueensa kirjoitti huumorisävyisen joulusketsin juuri hänen loppumattomasta innostuksestansa myydä adventtikalentereita, Vaike kuvailee. 

Kävin kiertämässä ovelta ovelle. Valitsin hyvät alueet, kävin monena päivänä myymässä ja minulle voi maksaa käteisellä ja MobilePaylla.

Ayra Õiglane, 11 vuotta

Aktiivinen ote myyntiin tarttuu myös muihin ja hauskinta myyminen onkin yhdessä partiokavereiden kanssa. 

– On tosi tärkeää, että joukossa on tehomyyjiä. He innostavat myös toisia myymään ja pitävät hyvää meininkiä yllä, Vaike kiittelee. 

Miten kaikista myyjistä voisi tulla tehomyyjiä? Oliverin ja Ayran vinkit muille myyjille ovat ytimekkäät: 

– Täytyy lähteä myymään aikaisin ja täytyy olla kohtelias, Oliver vinkkaa. 

– Älä luovuta, Ayra kannustaa. 

Tiesitkö, että vuonna 2023… 

  • PäPan osuus koko Suomen myydyistä adventtikalentereista oli noin 27 %. 
  • adventtikalentereita myi pääkaupunkiseudulla 110 lippukuntaa. 
  • 42 päpalaista partiolaista sai kultaisen tonttumerkin. Merkin saa, kun myyjä on myynyt kyseisenä vuonna kalentereita 100 tai enemmän. 

Juttu on osa Pääkaupunkiseudun Partiolaisten vuosikirjaa 2023.